1. Definities

a. Overeenkomst: Elke overeenkomst tussen ExoSustain (hierna: “Verkoper”) en de Klant, inclusief wijzigingen, aanvullingen en juridische handelingen ter voorbereiding, wijziging of uitvoering van die overeenkomst.

b. Commercieel Voorstel: Elk mondeling of schriftelijk aanbod van producten en/of diensten, waaronder (maar niet beperkt tot) adviesrapporten, impactassessments, serviceabonnementen, onderhoudsservices en andere aanverwante diensten.

c. Klant: Elke partij die een overeenkomst aangaat of wil aangaan met de Verkoper, handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf (B2B).

d. Algemene Voorwaarden: De voorwaarden zoals beschreven in dit document.

e. Goederen: Exoskeletten en bijbehorende onderdelen en accessoires, alsmede andere fysieke producten die door de Verkoper aan de Klant worden geleverd onder de Overeenkomst. Dit kan ook maatwerk betreffen of op verzoek van de Klant aangepaste producten, indien voorafgaand schriftelijk overeengekomen.

f. Diensten: Niet-fysieke prestaties, zoals (maar niet beperkt tot) adviesdiensten, impactassessments, onderhoud, serviceabonnementen en andere ondersteunende diensten, al dan niet gerelateerd aan de geleverde Goederen. De resultaten van deze Diensten kunnen mede afhankelijk zijn van de informatie en medewerking die de Klant verstrekt.

g. Verkoper: ExoSustain, handelend als de verkoper van exoskeletten en diensten, geregistreerd in Nederland.

2. Toepasselijkheid

a. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle commerciële voorstellen, overeenkomsten en leveringen van Goederen en/of Diensten door de Verkoper aan de Klant.

b. De toepasselijkheid van enige (algemene) voorwaarden van de Klant wordt uitdrukkelijk afgewezen, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.

c. Afwijkingen van deze voorwaarden gelden alleen indien en voor zover deze schriftelijk zijn vastgelegd en bevestigd door de Verkoper.

d. Indien enige bepaling van deze voorwaarden ongeldig wordt verklaard, blijven de overige bepalingen van kracht.

e. Deze voorwaarden zijn uitsluitend van toepassing op zakelijke transacties met ondernemers (B2B). Eventuele dwingendrechtelijke bepalingen die gelden voor consumenten zijn derhalve niet van toepassing. Mochten de Goederen of Diensten onverhoopt aan een consument (in de zin van de wet) worden geleverd, dan kan deze consument geen verdergaande aanspraken ontlenen aan deze voorwaarden dan wettelijk is toegestaan.

f. Indien in offertes, opdrachten of anderszins wordt verwezen naar deze Algemene Voorwaarden, wordt steeds gedoeld op de meest recente versie zoals opgenomen op de website van de Verkoper of anderszins schriftelijk ter hand gesteld.

3. Commerciële Voorstellen en het Sluiten van een Overeenkomst

a. Alle commerciële voorstellen van de Verkoper zijn vrijblijvend en hebben een geldigheidsduur van veertien (14) dagen, tenzij anders vermeld. Mondelinge toezeggingen zijn niet bindend, tenzij schriftelijk (waaronder per e-mail) bevestigd.

b. Een Overeenkomst komt tot stand wanneer:

  1. De Klant het Commercieel Voorstel van de Verkoper schriftelijk (inclusief per e-mail) accepteert; of
  2. De Verkoper feitelijk begint met de uitvoering van de bestelling.

c. De Verkoper behoudt zich het recht voor een voorstel binnen vijf (5) werkdagen na acceptatie door de Klant te herroepen in geval van onvoorziene omstandigheden, zoals aanzienlijke stijgingen in grondstof- of materiaalkosten, problemen bij toeleveranciers of gewijzigde wet- en regelgeving die de overeenkomst substantieel raken.

d. Indien de Verkoper zijn aanbod herroept op grond van artikel 3.c, zal de Verkoper de Klant zo spoedig mogelijk informeren en eventuele reeds verrichte betalingen restitueren zonder dat de Klant aanspraak kan maken op enige schadevergoeding.

4. Prijzen

a. Tenzij anders vermeld, zijn alle prijzen voor zowel Goederen als Diensten in euro’s en exclusief btw, invoerrechten, transportkosten en andere bijkomende kosten. Deze kosten worden, voor zover van toepassing, afzonderlijk doorberekend.

b. De Verkoper heeft het recht om de overeengekomen prijzen te wijzigen indien na het sluiten van de Overeenkomst kostenfactoren, zoals grondstofprijzen, transportkosten of lonen, stijgen. De Verkoper zal de Klant hier tijdig schriftelijk van op de hoogte stellen.

c. Indien de Klant niet akkoord gaat met een voorgenomen prijswijziging, heeft de Klant het recht de Overeenkomst schriftelijk te ontbinden, mits dit binnen veertien (14) dagen na de kennisgeving door de Verkoper gebeurt. Bij niet-tijdige ontbinding wordt de Klant geacht akkoord te zijn met de prijswijziging.

5. Uitvoering van de Overeenkomst en Levering

a. De Verkoper zal de Goederen en/of Diensten leveren in overeenstemming met de Overeenkomst. Voor Diensten levert de Verkoper een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

b. De levering van Goederen vindt plaats af magazijn (ex works) volgens de geldende Incoterms, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Het risico van verlies of beschadiging van de Goederen gaat over op de Klant vanaf het moment dat de Goederen het magazijn verlaten.

c. De Verkoper is gerechtigd de levering of uitvoering van Diensten gefaseerd uit te voeren, afhankelijk van de voortgang van het project of de beschikbaarheid van benodigde gegevens van de Klant.

d. De Klant is gehouden alle benodigde informatie, gegevens en/of medewerking te verstrekken die nodig zijn voor een correcte en tijdige uitvoering van de Overeenkomst. Bij vertraging, door onvolledige of niet-tijdige aanlevering van gegevens, kan de Verkoper niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele overschrijding van (lever)termijnen.

e. Opgave van levertijden en/of (op)levertermijnen is steeds indicatief. Overschrijding van deze termijnen geeft de Klant geen recht op ontbinding van de Overeenkomst of schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

6. Eigendomsvoorbehoud

a. Alle geleverde Goederen blijven eigendom van de Verkoper totdat de Klant alle verplichtingen uit de Overeenkomst (inclusief eventuele bijkomende kosten, zoals transport, invoerrechten en btw) volledig is nagekomen.

b. Zolang de eigendom niet is overgegaan op de Klant, is het de Klant niet toegestaan de Goederen te vervreemden, te verpanden of anderszins te bezwaren, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

c. Indien de Klant tekortschiet in de nakoming van zijn betalingsverplichtingen, is de Verkoper gerechtigd de geleverde Goederen zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst terug te nemen. De Klant zal daartoe vrije toegang verschaffen aan de Verkoper of door de Verkoper aangewezen derden.

d. De Klant is verplicht de Goederen die onder eigendomsvoorbehoud vallen zorgvuldig te bewaren en adequaat te verzekeren tegen risico’s zoals diefstal, schade en vernietiging, totdat de eigendom volledig is overgegaan op de Klant.

e. Indien de Klant, in strijd met het eigendomsvoorbehoud, de Goederen doorverkoopt of op andere wijze vervreemdt en daarvoor een betaling ontvangt van een derde, is de Klant gehouden deze betaling direct, althans zo spoedig mogelijk, aan de Verkoper te voldoen zolang zijn eigen betalingsverplichtingen jegens de Verkoper niet volledig zijn voldaan.

7. Garantie

a. De Verkoper garandeert dat de Goederen, onder normaal en voorgeschreven gebruik en onderhoud, vrij zijn van materiaal- en fabricagefouten gedurende één (1) jaar na levering, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

b. De garantie vervalt indien de Klant niet het voorgeschreven (preventief) onderhoud uitvoert, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming ingrijpende aanpassingen verricht aan de Goederen, of de Goederen gebruikt in omstandigheden waarvoor deze niet ontworpen zijn (waaronder extreme hitte, koude, chemische stoffen, of andere niet-reguliere toepassingen).

c. Voor Diensten zoals advies, impactassessments en andere consultancy-activiteiten, geldt dat de Verkoper een inspanningsverplichting heeft en geen resultaatsgarantie. De uitkomst van de Dienst hangt mede af van de inzet en de aangeleverde informatie door de Klant.

d. De Verkoper kan ter zake van de garantieverplichting kiezen voor reparatie, vervanging van het gebrek of creditering van (een deel van) de factuurwaarde.

e. Wereldwijde toepasselijkheid van de garantie is alleen van kracht indien dit schriftelijk is bevestigd, dan wel als zodanig is opgenomen in de Overeenkomst.

8. Retourbeleid en Product Terugroepactie

a. De Klant is verplicht de geleverde Goederen binnen acht (8) dagen na levering te inspecteren op zichtbare gebreken of afwijkingen en eventuele klachten schriftelijk bij de Verkoper te melden.

b. Indien de Klant gebreken constateert, zal de Verkoper naar eigen goeddunken defecte Goederen repareren, vervangen of (gedeeltelijk) crediteren. Vervangingen of reparaties vinden plaats binnen een redelijke termijn, mede afhankelijk van beschikbaarheid van onderdelen en de aard van het gebrek.

c. Goederen kunnen uitsluitend worden geretourneerd met voorafgaande schriftelijke toestemming van de Verkoper. Retourzending geschiedt op kosten en voor risico van de Klant, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen of de retourzending het gevolg is van een fout of toerekenbare tekortkoming van de Verkoper.

d. In het geval van ernstige veiligheidsrisico’s of structurele defecten, kan de Verkoper overgaan tot een productterugroepactie. De Klant is verplicht hierin volledige medewerking te verlenen, de instructies van de Verkoper op te volgen en de betreffende Goederen te retourneren.

e. Indien de Verkoper overgaat tot het verstrekken van een creditnota, wordt de hoogte hiervan vastgesteld op basis van de oorspronkelijke factuurwaarde, met aftrek van eventueel gebruik of slijtage indien van toepassing.

9. Aansprakelijkheid

a. De Verkoper is niet aansprakelijk voor enige schade of letsel dat voortvloeit uit oneigenlijk, onzorgvuldig of ondeskundig gebruik van de Goederen, met inbegrip van het niet naleven van de handleiding of aanbevolen gebruiks- en onderhoudsrichtlijnen.

b. De aansprakelijkheid van de Verkoper voor directe schade als gevolg van tekortkomingen in de geleverde Goederen is te allen tijde beperkt tot het factuurbedrag van de betreffende bestelling. Iedere aansprakelijkheid voor indirecte of gevolgschade, waaronder gederfde winst, productieverlies, reputatieschade of andere vormen van (vermogens)schade, is uitgesloten.

c. Voor Diensten is de aansprakelijkheid van de Verkoper beperkt tot maximaal het factuurbedrag van de betreffende Dienst, met een absoluut maximum van €10.000,–, tenzij er sprake is van opzet of grove nalatigheid aan de zijde van de Verkoper.

d. De Klant is verantwoordelijk voor het tijdig en correct uitvoeren van onderhoud aan de Goederen. Schade ontstaan door nalatig onderhoud komt niet voor rekening van de Verkoper.

e. De Klant is gehouden zich adequaat te verzekeren voor schades die kunnen ontstaan door het gebruik van de Goederen en vrijwaart de Verkoper voor aanspraken van derden in verband met dergelijke schades.

f. De Verkoper kan niet aansprakelijk worden gehouden voor schade die het gevolg is van onvolledige of onjuiste informatie die door de Klant is verstrekt in het kader van de uitvoering van de Diensten.

10. Toepasselijk Recht en Geschillen

a. Op alle overeenkomsten en daaruit voortvloeiende rechtsbetrekkingen tussen de Verkoper en de Klant is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Het Weens Koopverdrag (CISG) is uitdrukkelijk uitgesloten.

b. Partijen zullen in geval van een geschil eerst in onderling overleg treden om een minnelijke oplossing te bereiken.

c. Indien partijen er niet in slagen het geschil onderling op te lossen, is de bevoegde rechter te Roermond bij uitsluiting bevoegd om van het geschil kennis te nemen.

d. Voor internationale Klanten kan, indien beide partijen dat wensen, bindende arbitrage worden overeengekomen. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zal arbitrage plaatsvinden volgens de regels van het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI).

e. De eventuele toepasselijkheid van dwingendrechtelijke bepalingen van het recht van het land waar de Klant gevestigd is, blijft voor zover wettelijk verplicht, onverlet.

11. Overmacht

a. Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van de Verkoper onafhankelijke omstandigheid – ook al was deze ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst reeds te voorzien – die nakoming van de overeenkomst blijvend of tijdelijk verhindert, zoals (maar niet beperkt tot) oorlog, oorlogsgevaar, terrorisme, oproer, pandemie, overheidsmaatregelen, werkstaking, transportmoeilijkheden, brand, natuurrampen, storingen in leveranciersketens en overige ernstige storingen in het bedrijf van de Verkoper of diens leveranciers.

b. Indien sprake is van overmacht, is de Verkoper gerechtigd de termijn voor de nakoming van de verplichtingen op te schorten zolang de overmacht voortduurt. Indien deze periode langer dan drie (3) maanden duurt, is iedere partij gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.

c. Indien de Verkoper bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is de Verkoper gerechtigd om het reeds uitgevoerde deel afzonderlijk te factureren en is de Klant gehouden deze factuur te voldoen.

Slotbepaling

Deze Algemene Voorwaarden zijn voor het laatst gewijzigd op 2-1-2025. Een exemplaar wordt op eerste verzoek kosteloos toegezonden.

Correspondentie met betrekking tot deze Algemene Voorwaarden kan elektronisch (per e-mail) plaatsvinden, waarbij e-mailuitwisseling eveneens als schriftelijke communicatie wordt aangemerkt.